Durant aquest any 2012, l’oficina comarcal d’habitatge ha atès un volum de 981 visites presencials. Un promig de més de 4 visites al dia. D’aquell total 179 corresponen a nous usuaris del servei.
L’any passat es van atendre 1510 visites de les quals 309 eren de nous usuaris. Aquest diferencial en el nombre de visites s’explica pel fet que, des de fa dos anys, no es publica cap convocatòria ni d’ajuts al lloguer ni de rehabilitació d’habitatges. Aquesta circumstància, addicionada al fet que la situació de crisi no serveix d’estímul al sector, és – a ben segur- la causa de la reducció en el nombre de persones ateses de manera presencial.
Ajuts per a la rehabilitació d’habitatges
Durant aquest any 2012 no s’ha presentat cap sol·licitud d’ajut, ja que no ha sortit publicada cap convocatòria.
Borsa d’habitatge
Durant l’any 2012 la Borsa d’Habitatge ha notat un increment important de propietaris disposats a inscriure el seu habitatge a la borsa. Actualment es disposa de 30 habitatges, dels quals s’ha signat el contracte de lloguer sobre 21.
A la vegada, també s’ha notat una baixada en el nombre de persones interessades en llogar un habitatge social, quan no ha estat vinculat al Pla de Xoc. Durant l’any només s’han inscrit 30 persones. Tot i així, el nombre de pisos llogats ha crescut un 23,5% sobre l’exercici 2011, i un 50% sobre l’exercici de 2010.
Durant aquest any des de l’Oficina d’Habitatge s’ha dut a terme la gestió del Pla de xoc de Montblanc, el dia 24 d’abril es van sortejar els 26 pisos de promoció pública, dels quals se’n havien posat 10 en règim de lloguer social i 16 de lloguer amb opció a compra. Es van sortejar entre 41 sol·licitants admesos d’un total de 73 sol·licituds. Els habitatges d’opció a compra es van repartir tots, però actualment encara queden 7 habitatges de lloguer social que resten tancats tot i les nombroses sol·licituds que tenim per ocupar-los.
Ajuts per al lloguer
D’altra banda durant l’any 2012 l’Oficina comarcal ha tramitat un total de 25 sol·licituds de subvenció per al lloguer per a persones de majors de 30 anys. El nombre prestacions per al lloguer ha baixat considerablement respecte a l’any 2011 que se’n van tramitar 33 degut a que aquest any només l’han pogut sol·licitar les persones que ja eren perceptores d’aquest ajut, que a la nostra comarca eren 25.
El mateix ha passat amb la RBE, (ajut de lloguer per a menors de 30 anys), ja que a partir de l’1 de gener de 2012 ja no s’ha pogut sol·licitar. Durant aquest any només hem tramitat 22 sol·licituds, que són les de canvi d’habitatge, ja que només poden gaudir d’aquesta prestació els joves que l’havien sol·licitat abans de 31 de desembre de 2011.
Cèdules d’habitabilitat de 2ª ocupació
S’ha realitzat la renovació de 22 cèdules de 2ª ocupació, durant l’any 2011 se’n van tramitar 34.
Registre de sol·licitants d’HPO
El Consell Comarcal de la Conca de Barberà i ADIGSA, durant el mes de febrer de 2010 van signar un conveni de col·laboració per a la posada en marxa a la nostra comarca del Registre de sol·licitants d’habitatges amb protecció oficial de Catalunya.
L’any 2010 l’Oficina d’habitatge va registrar un total de 24 persones, durant l’any 2011 en va registrar un total de 34 persones i aquest any 2012 se n’han registrat també 24 persones. Això vol dir que tenim un total de 82 persones inscrites i a Montblanc encara queden habitatges d’HPO sense ocupar. La gestió per ocupar aquests habitatges no és de l’Oficina Comarcal, sinó que es tramita directament des de la Secretaria d’Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
Servei d’Ofideute
El mes d’octubre d’aquest any es va signar un conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per tal de portar a terme a la nostra comarca el servei d’Ofideute. Aquest servei ja fa 5 anys que està en funcionament, però només es portava a terme a Barcelona, a la seu de la pròpia Agència.
Es tracta d’un servei d’informació i assessorament adreçat a les famílies que no poden fer front al pagament dels préstecs hipotecaris, o que preveuen que no hi podran fer front en un futur no massa llunyà i es troben, per aquesta causa, en risc de perdre el seu domicili habitual. L’objectiu principal d’Ofideute és evitar els desnonaments provocats per la falta de pagament dels crèdits hipotecaris.
El servei d’Ofideute s’ofereix com a mediador entre la família i l’entitat financera, per intentar trobar l’estratègia més vàlida per fer front al deute i evitar el desnonament.
Des del mes d’octubre fins a la data, s’han tramitat 2 expedients d’Ofideute, però atès que s’ha donat informació a més casos i tenint en compte la situació econòmica actual, es preveu que malauradament durant l’any 2013 s’incrementarà notablement el nombre d’expedients.
Oficina comarcal d’habitatge













