L’art com a teràpia inclusiva i transformadora és una de les principals apostes de la programació de Lo Pati per al 2019.
L’exposició “Cos Social” de Joan Morey obrirà el calendari d’activitats aquest dissabte.
Lo Pati – Centre d’Art de les Terres de l’Ebre fa aquest 2019 una aposta decidida per la inclusió social en un clar intent d’obrir i reforçar connexions amb diferents col·lectius del territori que difícilment s’atansarien mai a un centre d’art. El primer d’aquests vincles és el que Lo Pati va encetar a finals del 2018 amb la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre per impulsar la proposta#mosmirem inclosa dins el macroprojecte d’art participatiu a gran escala Inside Out. Concretament, #mosmirem, ideat per l’artista ampostí Alfred Porres, busca a través de retrats de gran format desestigmatitzar les persones que pateixen malalties mentals. El projecte veurà la llum a finals de març i forma part del Programa Art Teràpia, una de les principals novetats de la programació de Lo Pati per aquest 2019.
Dins d’aquest nou Programa Art Teràpia que investiga les possibilitats terapèutiques, inclusives i transformadores de l’art, s’inclouen tres propostes més: una irrupció musical i artística l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa, en col·laboració amb les Jornades Musicals de l’Ermita de la Pietat, per explorar les potencialitats de l’art com a eina perquè pacients i familiars gaudeixin dels seus beneficis terapèutics i emocionals; la projecció, el proper mes de març, de la videocreació Estado de malestar, de Maria Ruido, guanyadora de la 4a Edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica i LOOP Barcelona; i finalment, una part del projecte educatiu Això no és un simulacre, coordinat per l’artista Maria Pons i que entre la trentena d’alumnes de diversos centres educatius d’Amposta que hi ha inscrits (Escola de Capacitació Agrària i Institut Berenguer IV) s’hi troben un grup de joves amb risc d’exclusió social del Servei d’Intervenció Socioeducativa d’Amposta, el SIS.
“El nostre objectiu és ampliar les aliances amb d’altres entitats o col·lectius que atenguin o acompanyin persones que per diferents motius estan poc habituades apropar-se a un centre d’art. Creiem que l’art ha de ser inclusiu i ha d’arribar a tota la societat”, afirma Aida Boix, directora de lo Pati. Boix també ha avançat que properament s’obrirà una convocatòria de residència artística dirigida a artistes que treballin amb aquests col·lectius.
Les activitats del 2019 del centre d’art s’iniciaran aquest dissabte amb l’exposició Cos social [Lliço d’anatomia], el projecte de Joan Morey (Mallorca, 1972) guanyador de la tercera Edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals. La proposta de Morey s’inspira en les lliçons d’anatomia de la pintura del Renaixement i el barroc per analitzar la gramàtica de la perfomance i ho fa a través de la vídeo-creació recreant el que seria una d’aquelles lliçons sobre anatomia humana. L’artista crea i filma una performance a través d’un model real i el posa a una taula de dissecció envoltat de presumptes metges i estudiants que l’analitzen de fora cap a dins. L’altra protagonista de la performance és la càmera subjectiva que filma l’acció. L’objectiu de tot plegat és reflexionar sobre l’individu com instrument social, el cos com a objecte i a l’hora la manipulació a través de la imatge. L’escenari on es desenvolupa l’acció és l’altre gran protagonista: la Sala Gimbernat de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, una sala dedicada a l’estudi quirúrgic des de l’any 1762 a Barcelona. Morey dota aquesta gravació d’efectes tridimensionals a través d’elements integrats a l’exposició: les cortines de cotó blanc que emmarquen la projecció o la taula de dissecció.
XYZ i els Ullals de Baltasar
Una cita destacada d’aquest 2019 serà a l’estiu, la quarta edició del certamen bianual XYZ, el projecte d’intervencions artístiques en espais singulars. Després del pont d’Amposta, el braç del Trabucador i la torre de la Carrova, l’emplaçament triat en aquesta ocasió és el dels Ullals de Baltasar, un espai natural situat dins el parc natural del Delta de l’Ebre, entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita, un oasi de surgències d’aigua dolça envoltat d’eucaliptus.
Dins del 2019 es mantenen els projectes ja consolidats a Lo Pati, tant els de producció pròpia com l’Aula al Pati d’Alfred Porres; Ports, natura i art de Sergi Quiñonero; el festival de cinema i paisatge mónFILMAT, amb el Kino Tarragonik; o el festival al voltant de la violència masclista Femme in Arts; com els projectes amb què Lo Pati hi col·labora (Eufònic, Encontres Aproximatius de PostBouesia, el Grand Tour que enguany sortirà de les Terres de l’Ebre, Out.Side, Ebrergent o les Jornades Musicals de l’Ermita de la Pietat).
La gran exposició monogràfica de final d’any a Lo Pati estarà dedicada a Teresa Mulet (Caracas, 1970), artista veneçolana amb arrels ampostines, que ha fet el camí contrari dels seus avis que van fugir de la dictadura franquista per refugiar-se a Veneçuela. Ella s’ha establert a Catalunya, fugint de la complicada situació política del seu país. Les seues investigacions artístiques giren al voltant de la violència utilitzant un llenguatge multidisciplinari que barreja disseny gràfic, performance i instal·lació.
La programació del 2019 de Lo Pati s’ha presentat aquest matí en una roda de premsa en la qual hi ha intervingut l’alcalde Adam Tomàs que ha destacat que Lo Pati ja és un “equipament consolidat, capaç de generar moviment al territori en l’àmbit de les arts visuals”.