L’Eufònic Urbà porta a Barcelona les perfomances creades a l’Ebre i visibilitza les connexions entre l’art sonor i el pop més caleidoscòpic.
Eufònic Urbà, l’extensió urbana del festival que se celebra a Terres de l’Ebre, torna a l’Arts Santa Mònica de Barcelona del 31 de gener al 2 de febrer de 2019, amb una selecció d’algunes de les millors actuacions audiovisuals i propostes experimentals que van passar per l’edició originària d’Eufònic, així com una presentació de les residències artístiques i les instal·lacions especialment comissariades per al festival. La sisena edició d’Eufònic Urbà se celebrarà al llarg de tres dies – 31 de gener, 1 i 2 de febrer, amb entrada gratuïta- amb actuacions i la presentació de dues instal·lacions artístiques que es podran visitar fins el 10 de febrer.
Concretament, la part més ebrenca de l’Eufònic Urbà serà l’extrapolació a l’Arts Santa Mònica de les creacions gestades a través de dos de les residències artístiques a Balada. D’una banda, Alba Rihe, agitadora cultural i integrant de les desaparegudes Las Bistecs, qui presentarà la performance “Vacances”. Concretament Rihe va mirar de captar durant els dies que va residir al Delta el seu paisatge sonor únic a través de diferents derives sonores per tractar i composar un so ambient orgànic que reflectís el ritme viscut en aquell context. I per una altra banda, el col.lectiu La Forasteria explicarà el procés de creació i els ressorts que van fer activar la seva performance al Mercat d’Amposta basada en les espècies invasores que proliferen pel Delta de l’Ebre, amb el cranc blau americà com a principal exponent.
També es pot copsar un cert rerafons ebrenc a l’adaptació a l’espai de l’Arts Santa Mònica de la instal·lació que l’artista canadenc Adam Basanta va muntar al castell d’Ulldecona: “A Room Listening to Itself” o un sistema de micròfons i altaveus distribuïts per l’espai amb l’objectiu de “fer audible” la relació de la instal·lació amb l’arquitectura on s’exposa. La instal·lació es podrà visitar fins al 10 de febrer però a l’Eufònic Urbà, Basanta es desdoblarà també per oferir un dels seus directes delicats i poètics amb l’experimentació sonora com a protagonista. La segona de les instal·lacions, només visitable els tres dies del festival, és “Ophelias” de Martina Ampuero, una peça de realitat virtual que presenta un programa de pintures interactives, on Ophelia es reflecteix en diferents paisatges.
Ara bé, instal·lacions sonores i performances a banda, els plats forts d’aquesta edició, seran l’estrena a Barcelona del nou espectacle del pianista Xavi Lloses que trasllada al directe el seu treball “Els benaurats” acompanyat del Quartet Brossa. I el debut a la ciutat el crooner pop californià Lawrence Rothman, que va impressionar a Eufònic 2018 amb la seva presència escènica i el seu pop de sons polièdrics i magnètics. A Barcelona es presentarà en format trio acompanyat per les creacions visuals d’Alba G. Corral.
També passaran pel claustre de l’Arts Santa Mònica el prometedor projecte de NUS, una de les propostes més originals i inclassificables de l’any, amb la seva electrònica atmosfèrica i crescendos típics del post-rock; el sorollisme i el drone proper al metal d’Huma amb una actuació totalment immersiva reforçada amb efectes lumínics de gran impacte; l’artista sonor i investigador Enrique Tomás, que amb el seu treball explora la intersecció entre l’art sonor, la computer music, els mitjans locatius i la interacció humà-màquina; i l’electrònica de l’escocès Konx-Om-Pax, un dels noms més sòlids del catàleg de Planet Mu que en directe desplega també els seus treballs visuals de gran classe i colorisme.
Totes les activitats d’Eufònic Urbà són d’entrada gratuïta.