L’impost sobre les estades en establiments turístics es va començar a aplicar l’1 de novembre de 2012 a tot el territori català.
Va ser aprovat pel Parlament de Catalunya per la Llei 5/2012, del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l’impost sobre les estades en establiments turístics.
Constitueix el fet imposable l’estada que fa el contribuent en un dels establiments i equipaments referits en la llei. Els ingressos que se n’obtenen doten el Fons per al foment del turisme. Pràcticament a tots els països europeus i a les principals potències turístiques del món, com ara França o els Estats Units, s’aplica una mesura similar. A Europa tenen implantada una taxa sobre els turistes Itàlia, Alemanya, Àustria, Bèlgica, Països Baixos, República Txeca, Hongria, Suïssa, Croàcia, Eslovàquia, Eslovènia, Sèrbia, Montenegro, entre d’altres. Marroc o Tunísia, destinacions turístiques al sud de la mediterrània, també l’apliquen.
Els establiments i equipaments que estan subjectes a l’impost són: els establiments hotelers, els apartaments turístics, els càmpings, els establiments de turisme rural, els albergs de joventut, els habitatges d’ús turístic, les àrees de pernoctació destinades a albergs mòbils, les embarcacions de creuer turístic i qualsevol altre allotjament que s’estableixi per llei.
La quota a abonar resulta de multiplicar el nombre d’estades pel tipus de gravamen (tarifa). En els hotels de 5 estrelles i les embarcacions de creuer la tarifa, tan per Barcelona com per la resta de Catalunya, és de 2,25€ per nit. En els hotels de 4 estrelles i 4 estrelles superior la tarifa és de 1,10€ a Barcelona i de 0,90€ per nit a la resta de Catalunya. Finalment, a la resta d’establiments i equipaments la tarifa és de 0,65€ per nit a Barcelona i de 0,45€ per nit a la resta del país. S’estableix un import màxim de quota, corresponent a set unitats d’estada per persona. No hi ha cap limitació en el número màxim de persones als quals s’aplica l’impost per estada. L’única limitació fa referència al número d’estades així com a les exempcions contemplades per la Llei.
En l’actualitat, ja es coneixen les dades de recaptació del període que va del 4t trimestre del 2012 fins al 3r trimestre del 2013 que indiquen que durant aquest temps s’han recaptat un total de 34.490.000€. Els diners recaptats es distribueixen entre la Generalitat (70%) i els municipis (30%). Les dades indiquen que la recaptació s’ha realitzat principalment al sector hoteler (81%) i als càmpings (6,70%). La resta s’ha recaptat a les cases de turisme rural, albergs, etc. A Catalunya les ciutats que han recollit més diners han sigut Barcelona amb 16.300.000€, Salou amb 2.560.000€, Lloret amb 2.133.000€ i Cambrils amb 679.000€, seguides de localitats com Santa Susana, Hospitalet, Vilaseca, Calella, Roses i Sitges.
Del 70% de recursos recaptats que van a parar a la Generalitat; un 50% es dirigeixen a l’Agència Catalana de Turisme, centrada en projecció internacional, que ha fixat les següents línies de treball i imports: Disseny valor (especial èmfasi a l’Any Internacional del Turisme familiar 2014): 700.000€, Comunicació de valors: 5.600.000€, Venda valor: 300.000€, Suport al sector: 3.000.000€ i Organització del màrqueting: 1.700.000€. L’altre 50% es destina a la Direcció General Turisme, centrada en infraestructura, que ha marcat les prioritats i els imports; Infraestructures territori 6.000.000€, Millora de la destinació turística (senyalització): 2.000.000€, Obsolescència (préstecs empreses hoteleres): 3.270.000€ i Estudis de mercat, traduccions: 1.000.000€.
El 30% de recursos restants s’han de destinar als Ajuntaments o als Consells Comarcals. Existeixen nou línies d’actuació que estan previstes a la normativa i que són: Suport als segells, Millora de l’experiència turística a les oficines de turisme, Pla de formació; idiomes i prestació de serveis, Millora de l’experiència turística; nous productes, Tecnologies, Millora de la senyalització turística, Priorització i captació de turisme interior, Atraure mercat de proximitat (Espanya i França), Pla de captació internacional; mercats internacionals (coordinat amb la Diputació).
Si ens centrem en la província de Tarragona, aquesta ha recollit 5.100.000€. I pel que fa a la nostra comarca, lideren la recaptació Montblanc i l’Espluga de Francolí amb 17.348,33€ i 8.481,33€ respectivament. A més distància trobem Vimbodí i Poblet amb 2.807,73€; Vilanova de Prades amb 1.781,34€ i Vallfogona de Riucorb amb 845,55€.
Ja amb menors imports de recaptació trobem un seguit de pobles com Pira amb 353,70€; Vilaverd amb 352,80€; Sarral amb 321,75€; Les Piles amb 314,75€; Blancafort amb 110,25€; Santa Coloma de Queralt amb 104,85€; Passanant i Belltall amb 90,45€; Barberà de la Conca amb 61,20€; Solivella amb 57,84€ i Pontils 16,20€. Això suma un total de 33.048,07€ que arribaran a la Conca de Barberà gràcies a la taxa turística. A excepció de Montblanc i l’Espluga, la resta de diners, en principi, els gestionarà el Consell Comarcal.
En aquest moment, ja s’han fet les transferències als Ajuntaments i als Consells Comarcals. Per tant, és l’hora de destinar aquests diners a les finalitats marcades: A què es dedicaran aquests diners? Quins projectes es realitzaran des del Consell Comarcal i des dels Ajuntaments? Aquestes són les preguntes que ens fem des de la societat civil i des d’associacions com la Conca 5.1, que treballen per un enfortiment del turisme i del paisatge al nostre territori. És per això que esperem veure i conèixer ben aviat projectes i accions sorgides d’aquests recursos.
Les línies de treball marcades per la Llei són ben clares i concorden amb necessitats urgents de la nostra zona. Per tant, creiem que bona part dels diners recaptats haurien d’invertir-se en la creació de nous productes turístics (paquets turístics), la creació de materials turístics en diversos idiomes, la internacionalització del turisme i la millora de la senyalització.
Fem una crida a les autoritats pertinents de la comarca a aprofitar de forma eficient aquests recursos en coordinació amb les persones i els agents que treballen en aquest àmbit dia a dia.
Eines i accions útils que sumin i multipliquin, dutes a terme des d’una mirada oberta i atrevida i que segueixin una política clara i definida que ens indiqui cap on volem anar i què volem aconseguir. Cal tenir clar el model i actuar com una comarca unida, que camina cap a la mateixa direcció.
[LA CONCA 5.1] [L’EMPELT]