Dues entitats de la Conca de Barberà i les Garrigues fan front comú per demostrar que el rescat dels peatges és la millor opció.
Un estudi conclou que l’alliberament del peatge entre Montblanc i Lleida a l’autopista AP-2 resulta una opció molt més barata i segura que la nova autovia -és l’únic tram de l’A-27 pendent; la resta, en direcció a Tarragona, ja estan en marxa. L’estudi, fet per dues entitats de la Conca de Barberà i les Garrigues, justifica amb xifres el seu posicionament per millorar el tram de 58 quilòmetres que separa les dues poblacions. En la seva opinió, l’autovia és un projecte costós que discorrerà en paral·lel a l’AP-2, una infraestructura ja existent on el trànsit és fluid. L’estudi vol demostrar que el rescat del peatge comportaria un major aprofitament de l’AP-2 i afavoriria la descongestió de la N-240.
Ara dues entitats del territori, Conca22 i l’Ateneu Popular Garriguenc, han elaborat un estudi per demostrar, amb xifres, que el rescat del peatge és la millor opció. El principal argument és l’eficiència, amb l’aprofitament d’una via ja existent i que discorre en paral·lel a la nacional. Això estalviaria que fins a 200 hectàrees quedessin “hipotecades” pel traçat de la nova autovia.
A part de l’impacte ambiental sobre el territori, l’estudi insisteix en l’estalvi econòmic que suposa aprofitar l’AP-2. Si la nova autovia s’estima que podria costar 305 milions d’euros, l’alliberament dels peatges se situa en els 129 milions, a data d’1 de gener del 2013. La concessió finalitza l’any 2021. En cas d’esgotar aquest temps, el cost de l’alliberament seria zero, segons l’estudi.
“Per aquest tram de l’autopista AP-2 hi circulen 11.000 vehicles diàriament, quan la seva capacitat és de 40.000; si en fan ús més vehicles, milloraria la fluïdesa de la carretera N-240 i podria quedar reservada per al trànsit local”, ha afirmat Ramon Queralt, de l’Ateneu Popular Garriguenc. Com a tècnic autor de l’estudi, Ola Karlsson, destaca que la sinistralitat també aniria a la baixa.
Difondre l’estudi
Els responsables de l’estudi han cantat les bonances d’optimitzar l’autopista en comptes de construir una nova autovia per tal de “no trinxar el territori i estalviar despeses”, ha dit Salomó Torres, de Conca22. Ara l’estudi es presentarà a Montblanc i les Borges Blanques, i es farà arribar als grups parlamentaris i a les plataformes que defensen el rescat dels peatges a fi d’assolir el màxim consens.
“Hem d’exercir de lobby social”, ha insistit Torres, qui s’ha mostrat confiat que l’estudi serveixi de precedent. “En el context actual caldria estudiar aquesta possibilitat en territoris on s’han de millorar infraestructures, i per on passa l’autopista a prop; de fet, s’hauria pogut aplicar per la C-51, la carretera de Valls al Vendrell, l’A-7, o el desdoblament de la N-340”, ha posat d’exemple Torres.
reusdigital.cat – ACN














