Fàbriques de cinema.
La Warner Bros fou registrada inicialment com Bros i no Brothers, va ser fundada per quatre germans d’origen polacs-jueus: Harry, Albert, Sam i Jack.
En un principi l’empresa va treballar amb dificultats fins a l’any 1924 que tingueren l’acudit de “contractar” el vivalló gosset “Rin Tin Tin”, que un soldat de la primera guerra mundial l’havia portat de França per fer una pel·lícula. Fou tant popular el ditxós Tin que acabà sent el protagonista de 26 films més.
[row]
[col col=6]
L’escut que veiem a les pelicules en blanc i negre
[/col]
[col col=4] Desprès el veierem així a les de color [/col]
[/row]
El 1925 LA Warner va ser la primera productora que va iniciar el nou sistema del “cinema parlat” o sia, posar so i més tard veu als films. Abans, les pel·lícules es veien mudes a la pantalla i per ambientar-les es contractaven pianistes que amb el seu so les feien més amenes i per si fos poca cosa, tingueren l’encert de contractar a un distribuïdor a comissió donant-li un ampli camp d’acció.
Una epoca importantísima per l’arrelament de la Warner fou els anys 1926-1931, amb l’estrena el 1927 de “El cantant de Jazz”, la primera pel.lícula amb so i diàleg ambiental. El 1939 fou també la pionera en filmar-les en color. D’aquesta època foren les següents cintes: Robin dels Boscos, Jetzabel, el Capità Blood, La vida de Lluis Pasteur, Sally, Sota la lluna de Texas, Nits Vieneses, La núvia del Regiment, ente altres de nom.
L’any 1931 va iniciar un descens al contractar amb l’empresa del tecnicolor haver de fer dues pel.lícules a l’any lo que li ocsionà problemes financers. Amb tot el 1933 tingué l’encert de filmar el musical “El carrer 42” que la va salvar de la fallida. Fins el 1969 l’empresa anà “d’herodes a pilats” malgrat que a l’any 1936 filma havia filmat “El bosc petrificat” que la salva altra vegada de la sotragada.
[row]
[col col=12]
Els moderns estudis de la Warner.
[/col]
[/row]
A partir d’aquí, rere reestructuració de l’empresa es llança de nou a la carrera dels èxits seguint la política de captació de talents.
En els anys 50, igual que les demes “fàbriques de somnis” rebé la sacsejada de la televisió. Aquí caic , allí m’aixeco, els anys 70 passà a dependre d’altra empresa amb el nom Warner Communicatons, dedicant-se a altres activitats com les d’edició de llibres, de discos, fins i tot fent cintes per la televisió. A finals de 90, una vegada més la salva l’encert de fer-se amb els drets de Harry Potter, dels quals n’ha fet tota la seguida d’entregues que tots coneixem.
Malgrat al ulls del públic sembla que aquestes empreses sempre hagin tingut una solidesa financera la veritat es que la majoria d’elles van passar els seus crebants i alts i baixos. La Warner no podia ser diferent i malgrat haver arribat a posseir 14 empreses subsidiàries, probablement per la l’aplicació d’impostos, a les noves que anaven creant per validar noves aplicacions com foren les filials: Warner Bros Televisión Animation”, Castle Roch Entertainment”, Hanna-Barbera (dels dibuixos animats).
[row]
[col col=12]
Els moderns estudis a Burban (California)
[/col]
[/row]
Les pel.lícules de gran cartell produïdes per la Warner passen de 55, mentre que la producció total en són centenars. D’elles destacarem per no fer-ho tant llarg les més sonades: Casablanca, El Falcó Maltes, Yanqui Dandy, El Tresor de Sierra Madre (amb Humphrey Bogart), Arsenic per compassió (amb Gary Grant), Amadeus ( sobre Motzar), A l’Est de l’Eden, Supennan, Gegant (amb Rock Hudson), Rebel sens causa (amb James Dean), L’Exorcista, Bonnie and Clyde, La Jaqueta Metal.lica (potser la més aconseguida de les de la guerra del Vient Nam), Gremlins, Mad-Max (1 i 2), Passejant a Miss Daisy (amb Morgan Freeman) Batman i JFK, cas obert (amb Steven Spielberg), Robin Hood, Scooby-Doo, i com s’ha dit, totes les de Harry Potters.
[row]
[col col=12]
Aquest dipòsit d’aigua fou sempre l’icone de la Warner dels primers anys.
[/col]
[/row]
En els nostres dies ha acabat sent una filial del conglomerat Time Warner amb seu a Burbank (Califòrnia), dedicant-se a produc-cions de televisió que tot i sent la principal enemiga de totes les productores, totes han acabat submergint-s’hi. Warner Bros. Entertainment, ha estat un dels més grans productors de cinema i televisió del món. El seu director general actual es Mr. Kevin Tsujihara, lo qual fa suposar que els japonesos tenen alguna cosa que veure amb la nova estructura de la Warner Brothers.
És un article de JOSEP M. CONTIJOCH