Ebreregent exposa l’obra de cinc artistes emergents que posen el focus a la N-340 o la memòria històrica, entre altres
El degoteig d’accidents mortals a la N-340 des del 1944 fins a l’actualitat, el paisatge de la Terra Alta o la memòria històrica són alguns dels temes treballats pels artistes seleccionats per la convocatòria Ebrergent 2019 i que del 8 de juny al 28 de juliol es podran veure en una exposició col·lectiva a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre.
Les obres presentades van des de la instal·lació interactiva fins a l’art sonor, passant per la pintura escultòrica i l’art mural. Ebrergent és el certamen que impulsen el centre d’art amb seu a Amposta, i la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu d’incentivar la nova creació i els artistes emergents mitjançant ajuts a la producció i la difusió de les seues obres. La convocatòria també busca consolidar un espai de visibilitat i anàlisi de les propostes, realitats i reflexions al voltant de l’art jove i emergent a les Terres de l’Ebre.
Concretament, els artistes seleccionats han estat: Jordi Giner (Amposta, 1988) amb Listen to your heart, una instal·lació interactiva, on una mà amb diversos sensors interactuarà amb el visitant i emetrà uns sons aleatoris generats en funció de la temperatura, les pulsacions o la humitat del palmell de la mà de l’espectador. L’obra variarà en funció de qui posi la mà. Pere Jordi Royo (Gandesa, 1991). La seua proposta és una obra a cavall de la pintura i l’escultura que busca traslladar a la sala d’exposicions un fragment del paisatges de la Terra Alta, amb els ceps d’una vinya com element més característic. David Tena(Benicarló-Hamburg, 1984), ha estat seleccionat per Fins la vil·la de Greiser, 1942, una instal·lació que explora la memòria històrica a partir dels vincles possibles o impossibles del seu avi alemany amb el nazisme. La seua obra inclou des de fotografies familiars i marcs buits que simbolitzen el silenci, fins a una projecció de l’execució pública del dirigent nazi Arthur Greiser, el 1946. Jacint Hierro (Amposta, 1991), reflexiona amb un mural de tela de grans dimensions sobre el degoteig de morts a la N-340, des del 1944, any en què es va construir l’autopista, fins l’actualitat: 480 morts a peu de carretera, segons els seus càlculs, però que podrien ser el doble si es compten els que han acabat morint a l’hospital. “És una obra inacabada, perquè hi continua morint gent”, assenyala Hierro. I finalment, Priscila Alegre (Amposta, 1988), que presenta Ergasía, una peça d’art sonor que agafa com a punt de partida el so de la sirena de la Cambra Arrossera d’Amposta, un so que forma part de l’imaginari col·lectiu dels ampostins i ampostines i que ella fa servir com a pretext per especular sobre la temporalitat, els drets laborals o la privacitat envaïda. La seua instal·lació és un tub transparent tancat per dos altaveus on hi ha boletes de porexpan que s’eleven per l’efecte de les vibracions sonores i formen imatges abstractes que es projecten al terra. La instal·lació també inclou altres sons quotidians com els dels missatges del mòbil que ens arriben o els programes televisius que mirem.
La inauguració de l’exposició serà aquest dissabte 8 de juny a les 19:00 hores. Cadascun dels artistes explicarà la seua obra i també hi haurà una intervenció de Jacint Hierro, que pintarà noves creus al seu mural de la N-340, per incloure les persones que malauradament han mort a peu de carretera des que va presentar el seu projecte.
A la convocatòria d’Ebrergent es poden presentar tots aquells artistes d’entre 18 i 35 anys, nascuts o residents a les quatre comarques de l’Ebre, al Baix Maestrat i al Matarranya. Cada projecte seleccionat compta amb una dotació de 300 euros, en concepte d’ajut a la producció i amb la tutorització i mentoria d’un expert per a la producció de l’obra.