“Gracias tierra” i “Mountaineering to Yushan” s’emporten els premis grans de la primera edició de terres Catalunya.
L’espot televisiu Gracias tierra de l’agència de publicitat DEC BBDO i el documental Mountaineering to Yushan, del director taiwanès Seanwen Yang han estat els dos grans grans guanyadors de la primera edició del festival terres Catalunya – International Eco & Tourism Film Festival, celebrat aquests dies a Tortosa.
El primer film és un anunci de poc menys d’un minut rodat a les Illes Canàries, que rendeix tribut al planeta terra a través d’imatges espectaculars que “fan que les paraules es quedin curtes” i que s’ha emportat el Gran Premi de Comunicació Turística. El documental Mountaineering to Yushan, filmat al Parc Nacional de Taroko a Taiwan mostra el punt de vista d’un guia de muntanya aborigen sobre les activitats que es poden fer a la també coneguda muntanya de Jade de prop de 4.000 metres d’altitud, i ha estat premiat amb el Premi a la Sostenibilitat per saber transmetre els valors de la relació de l’home amb el seu entorn. El jurat ha valorat de les dos pel·lícules la seua qualitat tècnica i també el missatge. Segons ha explicat el president del jurat, Swen Waterreus.
El lliurament dels trofeus s’ha fet a l’Hotel Villa Retiro de Xerta en una cerimònia en la qual ha assistit el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget; i els alcaldes de Tortosa, Ferran Bel; i de Xerta, Roger Avinyó, entre altres personalitats. També ha comptat amb la presència del director Alexander V. Kammel, director del Comitè Internacional de Festivals de Cinema Turístic (CIFFT). Ha estat una cerimònia dinàmica en la qual s’han lliurat 42 trofeus.
Entre els premiats cal fer una referència especial a l’agència DEC BBDO, que a banda del Gran Premi de Comunicació Turística s’ha emportat set guardons més per altres com Canary’s fog taggers o Charcos. I també cal fer una menció especial a Once upon a time in Cappadocia de Rob Whitworth (1er premi en Destins turístics, primer premi en Rutes, expedicions i viatges i primer premi d’animació. O Water, de Jim Wilmer que s’ha emportat el premi a la millor fotografia; Tuna, Farofa and Spaghetti, del brasiler Ricardo P. Rossi, primer premi al millor llargmetratge; o Cozumel, un paraíso al Caribe Maya, de Karlos Simón que ha guanyat el primer premi al millor Migmetratge. Pel que fa a les produccions ebrenques que han estat premiades cal destacar Olea Europaea, de Vlad Pop sobre les oliveres mil·lenàries d’Ulldecona, segon premi de Turisme rural; Migratoebre, de la Fundació Catalunya la Pedrera; primer premi de Comunicació Corporativa; Desertores, del senienc Mar Ortiz que uneix la filosofia del kendo amb la filosofia gastronòmica del xef Vicent Guimerà de l’Antic Molí, on la tradició i slow food es fusionen perfectament amb l’alta cuina. O Deltebre, natural attraction, d’Albert Vidal, millor espot turístic de Catalunya.
Tots els premiats s’han emportat una trofeu que representa una oliva feta amb pauma i dissenyada per la dissenyadora rapitenca Anna Reverté i el col·lectiu Art Pauma del Mas de Barberans.
El director del festival, Santi Valldepérez, de la productora ebrenca Filmsnòmades, la impulsora del projecte, ha fet un balanç positiu d’aquesta edició, en la qual s’han seleccionat un total de 98 pel·lícules de dotze països diferents. “Hem superat les expectatives que teníem previstes, tant pel que fa al nombre de pel·lícules inscrites com de la qualitat tècnica i artística”, ha assenyalat tot precisant que “això ens anima de cara a la segona edició”. Valldepérez també ha valorat positivament la celebració del Congrés sobre Paisatge, Turisme i Cinema, terres LAB, celebrat dimecres i dijous a l’Hotel Corona de Tortosa. “Realment creiem que les Terres de l’Ebre podem ser un referent tant pel que fa al turisme sostenible com a la creació audiovisual vinculada al turisme”, ha afirmat.