…i, concretament, en el dia 2 de juliol del 1816, la fragata Meduse de l’armada francesa va naufragar a la costa del Senegal i un petit nombre del personal de a bord es salvaren gràcies a que temps abans d’enfonsar-se el vaixell, construïren una balsa. Els oficials i personal de l’administració es varen guardar per ells les embarcacions més segures.
Aquest succés va provocar un gran rebombori en el govern francès, pels atacs contra el Ministre de torn, acusat d’haver anomenat per manar el vaixell un oficial incapaç, que no poder mantenir la navegació en conserva amb les altres tres naus.
La situació en que quedaren, la presència d’una tempesta i topar amb un escull el 2 de juliol del 1816 decidiren evacuar, com s’ha dit en dues xalupes, per l’aristocràcia i els oficials, mentre la balsa construïda a corre cuites hi encabiren la resta de la tripulació.
Quedaren a la deriva durant tretze dies amb els corresponents, ofegaments, motins i escenes de canibalisme… fins que el dia 17 foren rescatats: dels 150 tripulants que hi havia embarcat només se’n recuperaren 15: el quadre de Géricault reprodueix aquest moment en què els supervivents albiren en l’horitzó el vaixell que ve a salvar-los.
Dos dels supervivents, el Metge Savigny i l’Enginyer Corréard publicaren, un any després, un relat del naufragi, del qual el Govern de la nació va prohibir la seva posada en venda i, a més, va condemnar a Corréard per ser l’impressor de la seva mateixa obra.
En arribar a aquest punt, el pintor francès Teodoro Géricaut va voler parlar dels supervivents a la seva manera: pintant. Establí contacte amb ells; va demanar a un dels fusters de la fragata que li construís una d’igual i on va col·locar aquells que sobrevisqueren al naufragi.
Cada dia passava per l’Hospital Beaujon per prendre nota dels pacients premorten i dels morts d’aquell dia. Poques vegades, tanta minuciositat i passió pel detall va aportar un artista per la defensa duna causa. Aquesta pintura es pot veure en l’actualitat al Museu del Louvre de París.
És un article de Dr. ENRIC SÀNCHEZ-CID