Aturats inscrits en el Servei d’Ocupació de Catalunya visiten l’Arxiu Comarcal en el marc de la seva formació ocupacional.
Dos grups que es preparen per assolir certificats de professionalitat en l’àmbit de la gestió administrativa han visitat últimament l’Arxiu Comarcal per tal de conèixer l’opinió experta dels arxivers sobre l’àmbit dels arxius i de la gestió documental.
Concretament, el dia 30 de maig ens va visitar el grup que es forma en “Operacions auxiliars d’enregistrament i tractament de dades i documents (nivell 1)” i el dia 13 de juny ho féu el grup que cursa “Activitats de gestió administrativa (nivell 2)”, ambdós provinents d’INFORDISA, el centre montblanquí col·laborador del Servei d’Ocupació de Catalunya per a la realització de cursos per aturats i de reciclatge de treballadors.
En ambdues visites, el director, Josep M. Porta i Balanyà, els féu una extensa xerrada sobre la XAC (Xarxa d’Arxius de Catalunya) , de la qual en forma part l’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà. Posteriorment analitzà els conceptes de fons, col·leccions i sèries documentals, per passar a descriure les tasques de classificació i ordenació dels fons, tenint en compte a nivell organitzatiu i descriptiu, els quadres de classificació i els calendaris de conservació. També es parlà de les fases de la documentació (des de la de gestió fins a la de conservació permanent), tot incidint en els valors dels documents (des de l’administratiu fins a l’històric).
Seguidament els explicà els suports documentals i els processos bàsics de la gestió documental entesa com el conjunt d’operacions i tècniques relatives a la concepció, el desenvolupament, la implantació i l’avaluació dels sistemes administratius necessaris, des de la creació dels documents fins a la seva destrucció o transferència a l’arxiu, per tal de garantir l’eficàcia i l’eficiència en la gestió administrativa. La xerrada finalitzà amb una anàlisi dels expedients, entesos com una funció administrativa concreta i sobre la problemàtica dels nous documents ofimàtics. En definitiva, es va voler deixar clar que un arxiu se centra bàsicament en tres conceptes: documentació, organització i servei, ja sigui per als mateixos productors o titulars o per a la ciutadania en general. En acabar tots els assistents efectuaren unes detingudes visites a les instal·lacions de l’Arxiu Comarcal, durant les quals varen veure la sala de consulta, de preclassificació i els dipòsits (amb les prestatgeries fixes i mòbils), les condicions de temperatura i humitat per a la correcta conservació de la documentació, i diferents tipus i suports documentals.