El Rabí Abraham Hassan en un escrit molt llarg [hem retocat], informa detalladament de les prohibicions que implica al poble jueu la festa del shabat (el dissabte festiu).
Donem pas aquest article per informar a títol de curiositat als nostres lectors.
“No faràs cap tipus de treball” (Exodo, Itró 20:10) Quan, on i qui ha de complir-la: A tot moment i lloc, homes i dones
PROHIBICIONS:
Treballs
Els treballs prohibits, enumerats per la Mishná (Tbernacle del desert) són 39:
Llaurar, sembrar, collir, fer garbes, picar el gra, esventar-lo, trillar-ho (separar el gra dels pellerofes), moldre, tamisar, pastar, enfornar.
Esquilar la llana, rentar-la, pentinar-la., tenyir-la, filar, ordir, fer dos traus, teixir dos fils, separar dos fils (de la trama), fer un nus, obrir un nus, cosir dos punts, tallar per cosir després dos punts.
Capturar una bèstia, degollar-la, esquarterar-la , salar la seva pell, adobar-la, raure els pèls, (per allisar la pell), delinear, retallar.
Escriure dues lletres, esborrar per escriure dues lletres, construir, destruir per a reconstruir escrits.
Encendre i apagar el foc.
Donar cops de martell, efectuar l’última manipulació amb la qual es finalitza un objecte.
Transportar del dret privat al dret públic i a l’inrevés
Shabat en el seu pas, en les seves Activitats i en la seva Conversa.Llegim (Isaíes 58, 13): “Si en honor del Shabat detens el teu pas, si renúncies als teus assumptes en aquest dia que M’és consagrat, si consideres al Shabat com a delícia, el sant de l’Etern i com a digne de respecte, abstenint-te de seguir el teu pas habitual, d’ocupar-te dels teus interessos i de parlarr d’ells, llavors et delectaràs en l’Etern i et faré dominar sobre les altures de la terra i gaudir de l’herència del teu avi Yaacov. És la boca de l’Etern que parla”.
D’aquesta recomanació del profeta, els nostres savis dedueixen l’obligació de distingir al Shabat dels altres dies, a través del seu pas, les seves activitats i la seva conversa, a fi de convertir-ho en un repòs alhora espiritual i físic.
Aquesta llista de 39 treballs representen tots els treballs que va ser executats a la construcció i l’organització del Tabernacle, (Mishkán, en el desert del Sinaí). Diuen que els seus derivats són il·limitats, i abasten tots els rams de l’activitat humana en relació amb les circumstàncies i els mitjans tècnics de cada època, ja que la Torà és eterna, i les seves lleis, així com els principis que les animen, s’apliquen a totes les generacions.
A continuació, explicarem breument les categories de prohibicions més corrents, comprenent els treballs tipus, els seus derivats, i prohibicions rabíniques, totes les quals, independentment de la seva naturalesa, tenen força de llei i aquell que les infringissin és qualificat de profanador del Shabat, segons els normes jueves.
Del Coure
Està prohibit coure qualsevol aliment cru, bullir, rostir, fregir, tant sigui sobre un foc a gas o un altre, sigui en vapor o en electricitat. Un guisat sòlid, que no està submergit en suc o en salsa, pot ser rescalfat en Shabat posant-ho damunt d’una casserola col·locada en el foc abans del Shabat. Està és la raó per la qual no es farà el te submergint fulles de te (o saquet de te) en aigua calenta. En canvi es pot utilitzar durant Shabat te o cafè en pols, soluble, que s’abocarà dins d’una tassa d’aigua (keli Shení).
Encendre, Apagar, utilitzar Aparells Elèctrics
El que encén un foc o una llum durant el Shabat transgredeix dos manaments específics de la Torà: “No encendreu foc en Shabat” (Exodo 35, 3) i “No executareu cap acció de treball en Shabat” (Exodo 20, 10)
Està prohibit fer funcionar qualsevol dispositiu elèctric, També utilitzar el telèfon o respondre a ell també està prohibit, tret que sigui per salvar a una vida humana (cridar a un metge, una ambulància, bombers).
Conduir un cotxe en Shabat provoca un treball a cada moment.
Separar els desaprofitaments dels Aliments
Està prohibit en Shabat separar tot desaprofitament (brutícia o part no comestible) dels aliments, Així mateix, està prohibit classificar aliments o objectes per categories: per exemple, forquilles aparti, i ganivets aparti, etc.
Rentar, netejar
Està prohibit rentar la roba o planxar-la, o mullar-la simplement amb aigua, i fins i tot llevar una taca amb aigua o amb un altre líquid. No s’ha de raspallar un barret o un vestit.. Està prohibit penjar roba o fins i tot un vestit que s’hagués mullat amb aigua.
Rentar-se
No s’ha de dutxar-se en Shabat amb aigua calenta, però es pot rentar les mans, la cara i els peus amb aigua calenta pero escalfada abans de Shabat. Està prohibit banyar-se o nedar en una platja o en una piscina. Està prohibit fregar el sòl. Netejar una catifa amb un raspall o amb una màquina (encara no elèctrica) però es pot passar una escombra suau per llevar les molles després del menjar.
Moldre
Està prohibit moldre un aliment que prové de la terra, per exemple una fruita o un llegum, sigui picant-ho o triturant-lo, àdhuc per a la seva consumició immediatament
Esprémer : Està prohibit esprémer fruita per extreure el seu suc.
Allisar la Pell
No s’ha d’utilitzar una crema o una pomada per a la pell. No s’utilitzarà un dentifrici en tub, però es podrà esbandir la boca amb un dentifrici líquid no s’ha d’embetumar o raspallar les sabates. Està prohibit encerar o llustrar l’ entarimat.
Tenyir
Està prohibit tenyir qualsevol objecte en Shabat, àdhuc per diversió, sense cap objectiu.
No s’ha de tenyir les ungles ni pintar-se els llavis o maquillar-se.
Cosir, Tallar, Retallar
Està prohibit cosir, Està prohibit tallar teixit o paper,
Fer i Desfer Nusos Està prohibit fer o desfer nusos permanents o nusos dobles. En canvi, són permesos els nusos de corbates.
Escriure o Esborrar
Està prohibit escriure encara una sola lletra en qualsevol idioma, o esborrar-la. No es deu tampoc dibuixar, acolorir o traçar ratlles o signes, gravar, fotografiar o segellar.
No s’ha de fer signes en un mur amb dits ni tallar una lletra d’un llibre o d’un periòdic.
No s’ha de passar el llapis per les parpelles o per les celles.
Construir i Desfer
Està prohibit emprendre qualsevol procés de construcció, per exemple cavar el sòl o anivellar-ho, armar ciment, erigir murs, clavar claus, instal·lar portes o finestres. El mateix s’aplica per a tota acció de demolir. Tampoc no s’ha d’estrènyer la neu per fer boles o figures de neu.
Tocs Finals
Està prohibit afilar un ganivet, tancar un contacte elèctric, regular un rellotge, etc.
Tocar un Instrument
Tocar qualsevol instrument en Shabat és una prohibició d’ordre rabínica que, com totes les altres, té força de llei de la Torà, com ens ordena la Torà: “Et conduiràs d’acord a totes les seves instruccions… sense desviar-te ni a dreta ni a esquerra” (Deuteronomi 17, 10-11). Transgredir-les equival a violar la Torà i, en el nostre cas, profanar el Shabat, ja que les paraules dels savis representen “la paraula del D”s Viu” i La seva voluntat.
Capturar o Matar un Animal
Està prohibit caçar animals o pescar peixos. En canvi, es pot matar qualsevol animal perillós, un gos rabiós, una serp, un escorpí, etc.
Sembrar
En la prohibició de sembrar està inclosa tota acció susceptible d’afavorir el creixement vegetal, com per exemple tallar branques o arrencar fulles perquè l’arbre creixi millor. No s’ha de posar rams de flors en aigua, o canviar l’aigua de les flors, ja que així es causa que s’obrin.
Collir, Tallar
Està prohibit tallar herbes, recol·lectar fruites o flors, aixecar un test, i separar les bresques de mel del rusc. (Prohibició rabínica per protegir la prohibició de la Torà de tallar branques). No s’ha de col·locar en el sòl un test o desplaçar-la d’un lloc a un altre en el sòl, (acció que equival de certa manera a plantar o a tallar flors).
Esquilar
Està prohibit esquilar la llana, i per extensió arrencar o tallar qualsevol cosa que creix sobre el cos animal o humà. Està prohibit tallar-se els cabells o la barba en Shabat, tampoc pentinar-los per temor a arrencar cabells.
Pastar
Està prohibit barrejar un líquid amb un sòlid per fer una massa,” per exemple aigua amb farina, aigua amb sorra o ciment, mel o oli amb altre producte
Salar, posar en salmorra als aliments Està prohibit, posar en salmorra verdures, per exemple: cebes, raves, cogombres.
“No seguiràs el teu pas habitual”:
El teu pas en Shabat no serà com el dels dies hàbils. Malgrat tot, no s’aplica als joves que gaudeixen corrent i saltant. No obstant això, està permès córrer per exemple per anar a la sinagoga o la casa d’estudi, o per emparar-se de la pluja,
“No t’ocuparàs dels teus interessos”
Està prohibit tractar de negocis, prestar o demanar prestat objectes, contractar obrer encara, etc. i s’ha d’evitar tota conversa susceptible d’ocasionar preocupacions o penes.
No fer Treballs Fatigosos
En Shabat no s’ha d’efectuar treballs fatigosos com durant els de la setmana,
Excepcions. Atenció!: Es pot Profanar el Shabat per Salvar una Vida Humana
No es profana el Shabat en el cas que una vida humana està en perill: Està escrit efectivament: (Levítico 18,5): “Observareu els meus estatuts i Les meves ordenances destinades a fer viure a l’home” . En cas de malalties que comporten perill mortal, està permès executar a través d’una persona no jueva, fins i tot els treballs prohibits per la Torà. No obstant això aquell que sofreix de dolors lleugers de cap, de gola, de disturbis gàstrics, o altres indisposicions lleugeres, no haurà de rebre cap tractament en Shabat, ni prendre medicament. No es posarà gotes, no es farà gàrgares, no prendrà pastilles. No obstant això, és permès prendre aliments que tenen propietats curatius, per exemple mel o llimona per a la gola.
Cures de Bebés i Nens Petits
Quan un bebè està en edat que rep un règim especial de lactància o una altra alimentació, cal preparar tot el que necessita abans de Shabat. Però si per oblit o per distracció no es va fer, també es pot profanar el Shabat per preparar-li el seu menjar.
Muksé (objectes que no es poden desplaçar en Shabat)
Els Savis jueus van prohibir desplaçar certs objectes: Eines o utensilis que serveixen per a la realització de treballs prohibits en Shabat, com per exemple una ploma d’escriure, una calculadora, un martell, claus, tisores, fòsfors, un llum fins i tot apagat.
Nota: I els catalans creients ens queixem de las prohibició de menjar carn els divendres de quaresma. Compareu…
És un article de JOSEP M. CONTIJOCH