L’alumnat de 3r i 4t d’ESO de l’Institut Martí l’Humà ha desenvolupat una activitat de dramatització de textos per a ràdio al llarg dels cursos 2012-2013 i 2013-2014.
Les activitats relatives a aquest projecte s’han dut a terme des d’una matèria alternativa a la religió en col·laboració amb La Veu Jove de la Conca.
Cada trimestre, un grup d’alumnes ha ideat, escrit i llegit una obra teatral per tal d’acabar interpretant-la amb les seves veus i editant-la per a ser escoltada a traves de la ràdio online XarxaVeuTV .
A partir d’aquesta setmana, les cinc obres que s’han gravat es poden trobar al web www.laveujovetv.cat. Per escoltar-les, cal desplegar la pestanya “Programació” i clicar a sobre del botó “Radioteatre IMLH”.
També es poden escoltar a la web www.laveujovetv.cat/xarxaveutv
Es tracta de peces curtes de to humorístic que han estat redactades pel propi alumnat tot inspirant-se en contes i llegendes tradicionals i llegendes urbanes.
Els títols són:
Inspirat en el tradicional conte d’Els tres porquets, de manera que hem transformat els protagonistes en tres ineptes traficants de droga que acaben sense… bé, ja ho veureu, com acabaran, si escolteu l’obra.
“El Pancraç dels Ferros” –
Basada en l’actuació perspicaç i poc honesta d’alguns drapaires que han aconseguit antigalles de gran valor comprant a l’engròs la col·lecció de certes vídues que desconeixien la vàlua del material que els seus marits, aficionats al col·leccionisme, havien reunit al llarg dels anys.
“El Drac Evarist” –una versió de la Llegenda de Sant Jordi-.
“Anna, la torera”-.
I, la més llarga i complexa, “Saben qui sóc” –fonamentada en la màfia russa, aquesta comèdia va ser escrita i interpretada pel grup de teatre de l’institut el juny de 2012..
Els personatges d’aquestes cinc obres inclouen una varietat de perfils a fi que tot l’alumnat que hi participava se sentís còmode interpretant un paper o altre.
Cal tenir en compte, a més, que tres alumnes de cada grup s’han format per a dur a terme la part tècnica d’aquest projecte, amb la dedicació constant i desinteressada del Sr. Ramon Maria Huguet.
Així, han après a gravar amb un programa al ordinador portàtil, tot combinant la veu dels seus companys amb efectes especials -que la majoria de vegades també produïen els mateixos alumnes- i amb música.
No cal dir que l’experiència ha estat molt positiva per a l’alumnat que hi ha participat, ja que és una metodologia de treball en què s’aprenen competències bàsiques relacionades amb l’oralitat de la llengua, les més destacades de les quals són la bona dicció en llegir en veu alta i l’adequació de l’entonació al contingut.