L’article d’opinió que us presento, vol traslladar-vos la reflexió que neix després de llegir que el F.C. Barcelona ha signat un acord amb un celler de la Rioja per comercialitzar dos vins d’ull de llebre, un criança i un reserva, amb la marca i la imatge del club.
Per una altra banda, aquests dies s’han publicat articles en els que es fa ressò que CIU serveix vins de la Rioja en els actes de l’actual campanya electoral, el que fins i tot ha sigut objecte d’un article d’un diari de la Rioja en el que s’utilitzava un to irònic quan deia que l’equip de CIU per un costat demana la independència i per l’altre serveix vins de la Rioja quan podria servir bons vins catalans, i finalitza l’article amb la següent reflexió: “Moraleja: aunque a veces lo parezcan, estos chicos de CiU resulta que no son tan tontorrones como parece. Al menos, saben de vinos”.
Sincerament, aquests són d’aquells fets que ens generen alarma, que són difícils d’entendre, i que ens feien reflexionar quan naixia el projecte de La Conca 5.1. Des d’un bon inici, en els nostres dossiers de promoció es deia que un dels objectius de La Conca 5.1 es basa en promoure la reflexió dels ciutadans sobre la importància d’oferir i promoure el consum dels productes autòctons de la comarca i del propi país. Creiem que el consum dels productes de proximitat genera beneficis econòmics el territori, així com un estalvi d’energia i un exercici de respecte el medi ambient. Un país que és més autosuficient econòmicament es converteix en un país més lliure. A tal fi, el nostre projecte pretén potenciar les virtuts dels nostres productes, facilitar la creació de xarxes de cooperació i sinèrgies que optimitzin el mercat alhora que tot serveixi per disminuir aquelles pràctiques contràries causades per possibles complexes, mals hàbits i males pràctiques que poden estar perjudicant el sector i la seva influència econòmica, com els que hem llegit aquests dies i són objecte d’aquest article.
A La Conca 5.1, considerem que el vi és un producte importantíssim per l’economia del nostre territori, i ja no tan sols en el món de la pagesia, sinó també dels cellers, de les cooperatives, del turisme, de l’enologia, dels productors de productes accessoris, així com en el món del comerç alimentari, la distribució, el màrqueting i el consum. Per bé que a la Conca de Barberà, la cultura del conreu de la vinya es mil·lenària, i és un dels motors econòmics del país, un producte d’exportació per excel·lència.
De contrari, el partit polític que aspira a una majoria absoluta en aquestes eleccions i, que diu que vol les estructures d’un estat propi, i el club de futbol de referència que per molts és més que un club, s’obliden en el dia a dia dels productes propis, de la importància que té prescriure el nostre vi i els nostres productes arreu, de fer-los conèixer, de sentir orgull per tenir aquests productes en el país i oferir-los a fora com un bon producte nostre, de distribuir la riquesa entre els propis ciutadans i empreses, de cooperar i crear sinergies entre nosaltres, tot el contrari, prescriuen el vi de la Rioja, i els hi paguen quantitats de diners importants que no reverteixen directament en el propi mercat de proximitat, sinó que creen cooperació i sinèrgies amb altres territoris, alhora que semblen menysprear el nostre propi producte.
Per això, convençuts que el nostre vi és un vi de qualitat que no té res d’envejar, ens preguntem, si alguns, de manera conscient o inconscient, malmetem la nostra economia i la nostra autoestima en diferents aspectes del nostre dia a dia, cosa que ens afecta com a poble, i que potser no són capaços de sentir, que és l’autoestima el que ens pot ajudar a descobrir el canvi intern en nosaltres mateixos.
La Conca 5.1