La tercera edició tanca consolidant-se com a proposta artística i de reflexió per empoderar les dones.
Amb uns 600 espectadors el certamen ha crescut en públic i més enllà de la violència masclista ha indagat en què significa ser dona
La presentació del llibre Sempre han parlat per nosaltres de Najat El Hachmi, i un Poetry Slam amb diverses intervencions de dones i homes anònims del territori iniciat per la poeta Mireia Calafell, van tancar ahir al migdia la tercera edició de Femme in Arts. Visibles a escena, el projecte coorganitzat per Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, el Servei d’Intervenció Especialitzada Terres de l’Ebre i els serveis d’atenció a les dones de l’Ajuntament d’Amposta i el Consell Comarcal del Montsià. Prèviament va haver-hi un taller de guerrilla feminista a càrrec de l’artista i activista Elena Fraj. Aquestes tres propostes posaven punt i final a quatre dies d’activitat artística –tres de festival més una jornada prèvia dijous- amb la dona i la seua capacitat de creació i de transformació social com a eix vertebrador.
Ha estat l’edició amb més públic de Femme in Arts. Així unes 600 persones han passat per Lo Pati durant aquests quatre dies. “Estem molt satisfets de l’acollida del festival i que cada any anem creixent ens encoratja a continuar treballant en aquesta línia”, ha apuntat Aida Boix, directora de Lo Pati. “És un públic molt actiu, que intervé força i això enriqueix molt les reflexions i el debat. Tot plegat ens ajuda avançar com a societat”, assenyala per la seua banda Anna Zaera, comissària del certamen.
Així més enllà de denunciar i lluitar contra la violència masclista – Femme in Arts coincideix amb el Dia Internacional contra la violència envers les dones- aquest festival aposta per fer visibles projectes artístics i culturals que ajuden a empoderar les dones en diferents àmbits i a prendre consciència del seu poder individual i col·lectiu. Ho fa en diferents disciplines: arts plàstiques, música, cinema o performance. Així enguany al vestíbul de Lo Pati s’ha pogut veure l’exposició Cartografia Íntima, de Núria Arias; l’espectacle de flamenc experimental Una mujer fué la causa de LaboratoriA; pel·lícules com el teaser de Las muertes chiquitas, o el film de Mireia Sallarés; El despertar de las hormigas, d’Antonella Sudasassi; o Cuidar entre terres, un documental coproduït per CooperAcció i el setmanari La Directa.
En aquesta edició a més s’ha volgut indagar sobre què vol dir ser dona en les diferents cultures. Des de les cosmovisions andines fins al flamenc, passant pel món musulmà sense deixar de banda les realitats més properes de les Terres de l’Ebre. En aquest punt ha tingut un pes molt important la presentació del llibre de Najat El Hachmi o les referències a les antigues cultures sud-americanes de l’exposició de Núria Arias.