ALT VOL
He lliscat sobre els confins de la terra,
i he ballat en els cels amb les ales de plata,
i fins els sol he pujat per reunir-me amb els daurats núvols.
Allí hi he fet coses que no té imagines: he voltat, he cavalcat
i he remuntat a l’altura dins el silenci assolellat.
Sostenint-me allà dalt he desafiat el vent ululant
i he fet passar la meva nau a traves dels passadissos d’aire
cap dalt, cap dalt al delirant cel blau.
He refregat els confins escombrats pel vent,
on els voltors ni les àligues hi han volat mai.
En silenci, he envaït l’alta i inviolada santedat de l’espai,
i tot allargant la mà, he tocat la faç de Déu.
(Versió lliure del poema escrit pel pilot de 19 anys, John G. Magee,
de l’Aviació Canadenca, desprès de pilotar a l’any 1941 un “Spitfire” a
9 km. d’altura sobre Anglaterra. Morí en acció de guerra aquell mateix any.
100 ANYS DE L’AVIACIÓ EN ANÈCDOTES POC CONEGUDES
-
La història ha donat als germans Wright la fama de ser els pioners de l’aviació. El que se coneix poc es que el britànic sir George Cayley, el 1799 va establir els principis del vol, dissenyant una mena d’helicòpter i, 90 anys més tard, l’alemany Otto Lilienthal va fer més 2.500 vols pels voltants de casa seva a Berlín amb un aparell de la seva invenció. Aquestes accions es portaren a terme uns anys més aviat del mític vol dels Wright. Com dirien els castellans: “Unos tienen la fama mientras otros cardan la lana”.
-
El primer vol aeri efectuat sobre Europa el feu el brasiler Albert Santos-Dumont a les proximitats de París, l’any 1906. Va arribar a recórrer la horrorosa distància de 60 metres sobre un biplà fabricat amb cometes. Malgrat tot, era mes estable que el dels germans Wright.
-
Els primer dissenys dels primers avions recordaven les aus en diferents aspectes (el “Concorde” encara ho assembla). Fins i tot els noms que es hi donaven als seus models ho eren, així els inicials “Fragata”, de Lesseps; el “Papillón” de Robert o el “Ornitopter”, de Collomb.
-
El primer vol en vertical (no tenia res que veure amb “l’autogiro” de La Cierva) el va dissenyar el francès Paul Cornu, aconseguint que el seu matusser aparell s’aixequés uns quants centímetres de terra.
-
El primer que va travessar el Canal de la Manega fou el francès Louis Bleriot el 1909. Ho aconseguí volant a la terrible velocitat de ¡46 metres per hora!, invertint-hi 40 minuts en el trajecte.
-
E ls britànics no van iniciar fins el 1808 l’aventura de l’aviació. Ara, va ser el primer país que hi posa el nas l’Exèrcit, segurament olorant-se la importància militar que esdevindria aquesta Arma.
-
El pilot sir Charles Stewart Rolls fou el primer pilot mor en accident aviació, trencant-se-li el timó del seu avió “Flayer”, lo que li ocasionà la fatal estavellada. Rolls era un dels primers de la nissaga dels fabricants dels famosos Rolls-Royce.
-
El francès Gabriel Voisin, en 1905, fou el pràctic inventor de l’hidroavió, aconseguint enlairar-se de l’aigua amb un “hidro” que anomenà “Canard” (seguien els apel·latius de les aus).
-
El gener del 1911 els Estats Units ja tenien un portaavions de nom “Pensylvania”, un vaixell de guerra al que li col.locaren una gran planxa de ferro que li recorria tota l’eslora. Malgrat aqueix rudiment assaig, hi va poder enlairar i aterrar per primera vegada un biplà Curtiss conduït pel tinent Eugene Fly, de la Flota dels EE.UU.
-
La primera dona que va pilotar un avió fou Therese Petier. El 8 de juliol de 1908 va sobrevolar Itàlia.
-
Rússia va entrar a l’era de l’aviació el 1910, amb un grup de 7 pilots, entre ells la noia Irene Zverera. Formaren la “Primera Associació Russa de Navegació”
-
El primer vol comercial de passatgers es feu el 1912. Els passatgers es posaven dalt l’avió en fila índia i al descobert: tota una heroïcitat!. El vol pilotat per l’alemany Hoffman va portar una dotació de quatre valents viatgers.
-
La Primera Guerra Europea. El primer bombardeig d’importància sobre nuclis urbans es feu el 1915 sobre la ciutat belga d’Ypres. Amb tot, la bomba més destructora fou llençada pels britànics sobre Le Careau (França) el 1918. Pesava 750 quilos i era el doble llarga i ampla que un home d’estatura normal.
-
El “Baró Roig” fou el sobrenom Manfred von Richthofen, l’as de l’aviació germànica i per antonomàsia de tota la Primera Guerra Mundial. Fou el que més avions va enderrocar durant aquella guerra. Amb tot, fou abatut el 1918, sent substituït en el comandament de l’Aviació alemanya per Hermann Goering, el més tard tristament famós lloctinent de Hitler.
-
Al important torneu de tennis francès “Roland Garros” deu el seu nom de l’as francès de l’aviació de la I Guerra Mundial, el qual, juntament amb el “Baró Roig” i altres, foren els que patentaren els millors raids de l’aire, en una Arma aleshores cavalleresca.
-
La primera lluita avió contra vaixell es produí el 1918, guanyant el primer, quan Willy Mitchel, més tard general nord-americà, tripulant un biplà aconseguí esfondrar al transport alemany Ostfriesland llançant-li un torpede des avió.
-
Els paracaigudes, si be ja eren coneguts abans, foren considerats un estri de covards fins el 1928 que s’autoritzà per primera vegada la seva utilització. El codi d’honor estimava que un pilot no podia abandonar mai l’aparell. Aquesta aberració li va costar a la Gran Bretanya la mor de més de 6.000 pilots durant la I Guerra Mundial.
-
Com sap tothom Charles Lindberg fou el primer pilot que travessà l’Atlàntic el 1927 amb l’avió “L’esprit de Sant Louis”, vol que va durar 33hores i 32 m. recorrent el trajecte de Nova York a l’aeroport de Le Bourget (Paris). Més tard, el 1932, va repetir la gesta l’aventurera nord-americana Amèlia Earhart amb un biplà. Aquesta xica va entrar en la llegenda quan al 1937 desaparegué amb el seu avió en ple oceà Pacífic.
-
. Encara que sigui conegut com el primer vol de travessar l’Atlàntic el de Lindberg la realitat és que ja en 1922, els portuguesos Gago Coutinho i Sacadura Cabral, havien fet la ruta Lisboa-Rio de Janeiro. (Ja tornem estar en allò de cardar la lana)
-
També esmentar l’activitat en aquest sentit dels aviadors espanyols. El capità Joaquim Lòriga fou el protagonista del primer vol de la història en una aeronau de pales giratòries (helicòpter). L’avió “Plus Ultra”, un Dornier amb tripulació espanyola, va travessar l’atlàntic sud a l’any 1926, invertint des de Palos a Buenos més de 59 hores Aires. El cap de l’expedició fou Ramon Franco, germà del general Franco. També el 1926 els capitans Galarza i Lòriga culminaren el fantàstic vol de Madrid-Manila, (Filipines). I al 1929, a bord ‘un Breguet 19 anomenat “Jesús del Gran Poder”, dos militars volaren de Sevilla a Bahia (Brasil) sense escales. Ara el més carismàtic, si bé no el més popular, fou portat a terme pels dos oficials al·ludits fent la travessia més difícil per correspondre a l’itinerari més ampla del Atlàntic Central: el vol de Sevilla a Camagüey (Cuba).
-
La conegudíssima tragèdia del zeppelin Hindenburg escaiguda a Nova Jersey (EE.UU.), en 1937, va acabar amb la era dels zeppelins. El que molts ignoren es que aquesta tragèdia va ésser precedida d’una igual o superior del sepeli anglès, R-10, que el 1930 quan sortia amb destí a l’Índia va xocar amb una torre metal.lica, incendiant-se-li els 140.000 m3. d’hidrogen que anava inflat.
-
Els anys 30 va ser la dècada dels hidroavions, plasmant-se en els mítics M-130 de la “China Clipper”, un quatrimotor de passatger i carrega, del Dornier alemany DO-X, de 12 motors i el denominat “Mayo”, que va intentar proveir per primera vegada a un altre avió en vol.
-
La tècnica de llançament d’un vehicle espacial sortint d’altre, tant familiar ara en la NASA, ja es va experimentar el 1937 un petit “hidro” carregat amb doble combustible el qual fou impulsat per altre de més gran.
-
Entre tant, l’Aviació va anant creixent. Les marques Boeing, Bristol, Tupolev, Mesermichts, Potez, Junquers, Bristol, competint en dissenys de tècniques i confort.
-
-
Una mostra del confort la presentà la “Southwest Airlines de Texas” introduint al mercat el concepte de “vol sexi”: un trajecte on unes “stewers” vestides amb shorts i botes blanques de mitja “pantorrilla” servien còctels de noms tant suggerents com el “còctel de l’amor” o la “poció d’amor”. Ignorem però, com acabaren aquells vols.
-
En aquests dies també l’aviació militar s’afanya per treure nous i mes mortífers models. En Espanya, durant la Guerra Civil, s’experimenten noves tècniques de vol i bombardeig amb els “stukas”, els I-15 russos i els “savoies” italians, però també en la II Guerra Mundial, experimentaren els “Spitfires” i els “Hurricanes” els anglesos, els Heinkel-111 els alemanys, els Tupolev TU-2, els rusos i els nordamericas els Lancasters, per acabar amb les mortíferes V-1 i les V-2. alemanys. I sense deixar d’esmentar les “super-fortaleses volants” nord-americanes capaces deixar arrasades ciutats com Dresdre (Alemanya), i sense poder deixar d’afegir, Hiroshima o Nagasaki, on en pocs minuts un sol avió acabà amb la vida de prop mig milió de vides despenjant aquelles bombes atòmiques. La bogeria, vaja!
-
Entre tant, modernament, els nous models van deixant de dissenyar-se inspirant-se amb les aus per semblar-se cada vegada més als esquals. Només cal contemplar els F-117 de la Loockheed i en especial el bombarder Northrop B-2, aquest, fins i tot sense cua ni timó visible i amb la cabina morro bombada sembla de totes, totes un tauró, com també els de disseny triangular, els bombarders Stealth, el Predator UAV, o el caça francès “Rafale” que tenen tota l’aparença de rajades. Tots ells operant a l’Afganistan o havent intervingut a la Guerra del Golf i en els Balcans, assajant armes noves.
-
Però arribats aquí l’aviació ja és història viva…
Pel que a nosaltres respecta, estimem més aquella visió cavalleresca dels inicis de l’aviació, així la joglaresca evolució de Magee, el trobador de l’aire. Llàstima que la civilització (civilització?) de l’era de l’aviació hagi derivat cap aquella agressivitat a manera de cavalcada de genet de l’apocalípsi. Tant de bo que l’invent hagués servit només per als vols de la prosperitat…
-
- És un article de JOSEP M. CONTIJOCH