opinio
Cultura i oci

Escolta'ns
PODCAST NOTICIES OPINIO VIDEO MUSICA XVTV


PDT

El Teginat de Sant Miquel
Vídeo reportatge dels treballs efectuats


PDT

Montblanc Vila Medieval
Història i pedra.

Categories

Arxius

Abans pobra que catalana.

Només un Estat català construirà el corredor ferroviari mediterrani.

Ramon Tremosa i Balcells, diputat al Parlament Europeu

El 8 de març de 2016 el Parlament Europeu (PE) va aprovar un reglament de ports que imposa l’autonomia portuària a Espanya, fent costat així una reivindicació històrica dels ports catalans. Aquest reglament, norma europea d’obligat compliment i de literal transposició a la legislació de cada país de la Unió Europea (UE), va ser aprovat per 451 vots a favor, 243 en contra i 18 abstencions, tot i el vot negatiu de PP, PSOE i Cs i els esforços de la diplomàcia espanyola per evitar l’aprovació d’aquest nou reglament.

Espanya i Itàlia són els únics països europeus on els ports no tenen autonomia per fixar les seves tarifes portuàries: aquestes són fixades pel govern central iguals per a tots, impedint la competència entre ports dins del propi país. A Espanya, els ports amb beneficis també estan obligats a transferir-ne una part als ports deficitaris del país: aquests subsidis creuats entre els ports d’un país són totalment contraris a la normativa d’ajuts d’Estat europea.

Avui, els ports mediterranis només són ports locals per manca de connexió ferroviària amb els mercats europeus i els ports del nord són portes de comerç per a tot el continent europeu. Gràcies a la gestió portuària individual ja sigui pública, privada o mixta, els ports obtenen beneficis i són autèntiques locomotores de les seves economies locals.

Aquest reglament de ports europeu és molt important per a que el corredor mediterrani pugui desplegar tot el seu potencial de creixement: si els ports catalans no poden fixar tarifes autònomament, com podran guanyar tràfics asiàtics o sud-americans a Rotterdam o Hamburg? I si no poden disposar i reinvertir tots els seus beneficis al seu propi port, hauran de seguir dependent de la discrecionalitat dels governs espanyols de torn per a les inversions de futur que necessiten?

El corredor mediterrani no servirà de res si els nostres ports no poden captar tràfics als ports del nord d’Europa i això només es podrà aconseguir tenint llibertat per fixar les tarifes portuàries des dels propis ports.

En aquest sentit, el centralisme espanyol és totalment racional: no cal construir el corredor mediterrani perquè els ports catalans mai no tindran aquesta llibertat de fixar les tarifes portuàries. Per això, el govern espanyol no inverteix res en aquest corredor, tot i que al 2013 la UE el va imposar a Espanya com a tren d’interès europeu.

Aquest reglament de ports serà la prova del cotó del (fallit? Inexistent?) federalisme espanyol: si una demanda majoritària catalana, aquesta vegada amb un suport massiu de les institucions europees, és avortada “porque va en contra de la Constitución” (Luis de Grandes, eurodiputat del PP, ho va dir en el debat al PE el dia abans de la votació), serà la prova més evident que, sense la independència, Catalunya no tindrà un futur de primera divisió en el segle XXI: a Madrid prefereixen una Espanya pobra a una Espanya pròspera si la seva prosperitat ha d’entrar pels ports catalans.

Print Friendly
Similar posts
  • Santa Maria de Sarral, l’església i l... El volum ja està a la venda a les llibreries. Aquest diumenge 26 de març es presentava a Sarral el llibre d’Antoni M. Marsal “Santa Maria de Sarral, l’església i la vila”, que tracta com a tema central la història de la parròquia del municipi però lligant-la a la cultura i les arrels del poble. [...]
  • Xavier Lozano, nou Jesús de la Passió... Serà el primer cop que un actor de fora de la ciutat interpreta aquest paper. La Passió de Cervera incorporarà aquest any, primer cop, un actor de fora de la ciutat per interpretar el paper de Jesús. L’espectacle, que té una tradició de 5 segles a la capital de la Segarra, ha escollit l’actor i [...]
  • L’alabastre de Sarral. Una conferència que va anar a càrrec del conservador d’art del Renaixement i Barroc del MNAC, Joan Yeguas.   El passat divendres 24 de març a les 20h, la Sala Josep Puig Torné de l’Ajuntament de Sarral s’omplia de gom a gom en motiu de la xerrada “L’alabastre de Sarral. Una visió històrica (ss.XVI – [...]
  • Estat de Benestar: canvi de prioritat... Perquè Catalunya pugui forjar un model de solidaritat col·lectiva avançat calen mesures arrelades en valors de justícia social i sobirania plena concretada en un Estat propi. Ricard Gomà, professor de Ciència Política de la UAB L’estat de benestar és una de les dimensions clau configuradores de la societat, també a Catalunya. El model de benestar [...]
  • Arxiu Comarcal i Ajuntament de Vilav... L’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà (ACCB) i l’Ajuntament de Vilaverd han treballat conjuntament per a millorar la organització i classificació del fons històric i semi actiu del consistori. Aquesta intervenció s’ha efectuat atesa la impossibilitat de l’Arxiu Comarcal d’ingressar nova documentació, ja que es troba gairebé al 100% de la seva capacitat, i gràcies [...]

No Comments Yet

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


M:P.

Webcam-MeteoPrades


El Foradot

Opinió. - Josep Mª Contijoch.

Petita història del vestits de núvia...

En la cultura occidental, el color dels vestits de noces és blanc. Els tons de blancs inclouen els complementaris colors pastís ou, cru o marfil.....


El Foradot

Opinió. -Ricard Gomà .

Estat de Benestar: canvi de prioritats i sobirania.

Perquè Catalunya pugui forjar un model de solidaritat col·lectiva avançat calen mesures arrelades en valors de justícia social i sobirania....


El

Opinió. - Ramon Tremosa

Abans pobra que catalana.

El 8 de març de 2016 el Parlament Europeu (PE) va aprovar un reglament de ports que imposa l’autonomia portuària a Espanya, fent costat així una reivindicació històrica dels ports catalans.....


El

Opinió. - Jofre Llombart

O juguem tots, o punxem la pilota,.

La incapacitat de resoldre qüestions quotidianes ha dut a voler la independència moltes persones que no s’ho plantejaven.......


Veritats d'una trajectoria 12

.


Contrapunt


MusicFantasi


Radioteatre amb l’alumnat de 2º d’ESO de l’Institut Martí l’Humà

Melodic Avenue_vol_05

Clippy Filters (JordiBL with Electribe2 + Thor) real time recording

Màgic Hoodoo - Eterns Feat. Litus

Segueix-nos als nostres canals


.


laveujovetv.cat/blog

.